O przeszczepach bez słów. Ogólnopolski Dzień Transplantacji

czwartek, 26.1.2017 13:22 1247 0

- O tym, czy oddać narządy po śmierci do transplantacji rozmawia się niezwykle trudno. Obraz mówi więcej niż tysiąc słów, szczególnie w tak delikatnych i intymnych sprawach dotyczących naszego życia - powiedziała Elżbieta Sawczak, dyrektor Technikum nr 6 w Głogowie – szkoły, która wzięła udział w kolejnej akcji zorganizowanej przez kampanię społeczną Drugie życie. Szkoły, aby uczcić Ogólnopolski Dzień Transplantacji (26 stycznia 2017) nagrały krótkie, 30-sekundowe filmy w konwencji Manekin Challenge. Chcą w ten nietypowy sposób zwrócić uwagę na problem wciąż niskiej świadomości społecznej na temat świadomego dawstwa narządów.

Foto ilustracyjne. http://drugiezycie.eu

Manekin Challenge, czyli bez słów o transplantacji

Szkoły z województwa dolnośląskiego biorące udział w kampanii społecznej Drugie życie nagrały krótkie filmiki, które mają skłonić widzów do refleksji nad transplantacją. Popularny Manekin Challenge z jednej strony jest zabawą, z drugiej to nowa forma komunikowania, dzięki której o trudnych tematach można rozmawiać w ciekawy sposób. Filmy zostały przygotowane przez dolnośląskich uczestników kampanii Drugie życie z okazji Ogólnopolskiego Dnia Transplantacji (26 stycznia), pod hasłem: Rozumiemy się bez słów. Transplantacja to życie. Organizatorzy kampanii obejrzeli wszystkie nadesłane przez szkoły filmy.

Zobacz filmy - kliknij tutaj!

Chcemy nakłonić każdego, aby w codziennym pędzie zatrzymał się, chociaż na 30 sekund i zastanowił nad swoim zdaniem na temat transplantacji i donacji narządów. Może uwagę zwykłych ludzi, którzy na co dzień otoczeni są natłokiem słów i informacji, zwrócą nasze krótkie filmy, w których słowa są tak naprawdę zbędne. Młodzież z dolnośląskich szkół stanęła na wysokości zadania – przygotowane przez uczniów scenki są naprawdę przejmujące. Cieszę się, że swoją wrażliwością młodzi ludzie wspierają osoby czekające na przeszczepienie – podsumowała dr Teresa-Dryl Rydzyńska, dyrektor generalny Fresenius Medical Care Polska, organizatora akcji.

Statystyki mówią same za siebie

W 2016 roku dokonano 1469 przeszczepień, w tym 978 przeszczepów nerki, 317 wątroby, 101 serc. To nieco lepiej, niż w roku 2015 (dane: Poltransplant). Niepokoi jednak wzrost liczby osób, które czekają na nowy organ. Spośród 1706 pacjentów tylko na przeszczep nerki oczekuje aż 1031. Przeszczepień – operacji, ratujących zdrowie i życie pacjentów mogłoby być dużo więcej, przeszkodą jest jednak wciąż brak organów do transplantacji.

Pierwsza edycja kampanii Drugie życie promuje wiedzę o transplantacji, walczy z mitami i stereotypami na ten temat. Nowy sposób promujący transplantacje, czyli Manekin Challenge w wykonaniu młodzieży biorącej udział w akcji pokazuje, że z ich kreatywnością będziemy mogli ogłaszać kolejne edycje kampanii nie martwiąc się o brak nowych pomysłów i zapału – powiedziała dr Dorota Kamińska, transplantolog z Kliniki Nefrologii i Medycyny Transplantacyjnej Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego we Wrocławiu, ekspert medyczny kampanii.

Wyzwanie MILION OŚWIADCZEŃ WOLI

26 stycznia 2016 roku minęła 50. rocznica pierwszego, udanego przeszczepu nerki w Polsce. Z tej okazji młodzież biorącą udział w kampanii Drugie Życie podjęła szczególne wyzwanie, aby wesprzeć osoby oczekujących na przeszczepienie. Młodzi ludzie do końca 9. edycji kampanii, wspólnymi siłami chcą rozdać milion oświadczeń woli. Do tej pory, w ramach wszystkich edycji, uczniowie z 660 szkół rozdali ponad 900 tysięcy oświadczeń.

Drugie życie – historia

Pierwsza edycja kampanii Drugie życie wystartowała w Wielkopolsce, w roku szkolnym 2008/2009. Od tego czasu, wzięło w niej udział 250 tys. uczniów. W ośmiu województwach (wielkopolskie, małopolskie, lubuskie, warmińsko-mazurskie, kujawsko-pomorskie, łódzkie, śląskie i podkarpackie) młodzi ludzie rozdali ponad 900 tys. oświadczeń woli, a zwycięzcy wsparli czekami charytatywnymi kilkadziesiąt osób i instytucji. Od 2010 roku kampania Drugie życie w Wielkopolsce i na Podkarpaciu jest częścią uruchomionego przez Polską Unię Medycyny Transplantacyjnej „Partnerstwa dla Transplantacji” – ogólnopolskiego programu rozwoju przeszczepiania narządów. Patronat nad dolnośląską kampanią objęli: Cezary Przybylski - Marszałek Województwa Dolnośląskiego, Roman Kowalczyk - Dolnośląski Kurator Oświaty, ks. abp Józef Kupny - Metropolita Wrocławski oraz TVP Wrocław. W skali ogólnopolskiej przedsięwzięciu patronują także: Prymas Polski— abp Wojciech Polak, Minister Edukacji Narodowej — Anna Zalewska, prof. dr hab. n. med. Lech Cierpka — Krajowy Konsultant w dziedzinie Transplantologii Klinicznej, Polska Unia Medycyny Transplantacyjnej, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Osób Dializowanych, Polska Federacja Pacjentów Dialtransplant, Polskie Stowarzyszenie Sportu po Transplantacji, Stowarzyszenie "Życie po przeszczepie" oraz Polskie Towarzystwo na Rzecz Donacji Narządów. Organizatorem akcji jest Fresenius Medical Care Polska. W roku szkolnym 2016/1017 kampania Drugie życie prowadzona jest także na terenie województwa wielkopolskiego, Śląska i Małopolski.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)