komunikaty.doba.pl
wesele.doba.pl
PKS
LOTTO

sobota, 25 listopada 2017

Erazma, Katarzyny

[NOWE ZDJĘCIA] Trwa rozbiórka linii 334 Kamieniec Ząbkowicki – Złoty Stok

czwartek, 7.9.2017 11:50 , komentarze: 31 , odsłony: 7913
kategorie artykułu:

W sierpniu rozpoczęła się rozbiórka lokalnej linii kolejowej 334 Kamieniec Ząbkowicki – Złoty Stok. Pociągi nie jeździły tą trasą od czasu Powodzi Tysiąclecia.

[Aktualizacja 11.09.2017] Dziękujemy Stowarzyszeniu Złotostocka Kolejka za kolejne zdjęcia obrazujące rozbiórkę linii 334. Możecie je zobaczyć w galerii.

 

 

---------------------------------

Ponad 11 kilometrowa linia kolejowa 334 powstała na przełomie XIX i XX wieku i jako prywatna linia, wybudowana przez Hermana Guttlera, właściciela złotostockich kopalni i zakładów przemysłowych  (Kleinbahn Kamenz - Reichenstein AG). Pociągi kursowały na trasie Kamieniec Ząbkowicki, Byczeń, Sosnowa Śląska, Płonica Śląska, Złoty Stok.

Z jej historii należy odnotować tragiczny wypadek, do którego doszło w styczniu 1955 roku, kiedy na przejeździe kolejowym w Sosnowej pod pociąg wpadł samochód wiozący złotostocki zespół amatorski wracający z występu w Topoli. Zginęły 4 osoby, a kilka zostało ciężko rannych.  

Ruch pasażerski na linii 334 ustał na przełomie lat 80. i 90. XX wieku, a pociągi towarowe przestały jeździć tą trasą po Powodzi Tysiąclecia w 1997, która zniszczyła most na Nysie Kłodzkiej w Byczeniu.

Od sierpnia tego roku trwają prace rozbiórkowe linii, które potrwają do końca roku. Rozbiórka dotyczy odcinka o długości ok. 8 km.

- Linia kolejowa na odcinku Kamieniec Ząbkowicki - Złoty Stok jest nieużytkowana od 20 lat. Jej zły stan techniczny oraz liczne ubytki powodują, że przywrócenie ruchu na tej trasie nie jest możliwe – mówi Doba.pl Aleksandra Grzelak z Polskich Kolei Państwowych S.A.

Wcześniej planowano wznowienie ruchu na tej trasie, pojawiały się także pomysły wykorzystania jej do stworzenia kolejki drezynowej. Być może pozostałości po linii 334 będą w jakiś sposób jeszcze wykorzystane, bo, jak zapewnia PKP, podjęte zostały rozmowy z jednostkami samorządu terytorialnego w sprawie przekazania nieruchomości po zlikwidowanej linii.

 

Foto: Stowarzyszenie Złotostocka Kolejka przedstawiające linię w okolicach Sosnowej i Płonicy

 

 

Wasze komentarze

Jakim prawem rozbierają tą linię? Przecież to jest prywatne
wtorek, 12.09.2017 19:43 autor:

To, że rozbierają szlak kolejowy jest wina obecnej jak i mienionej władzy gminy Kamieniec Ząbkowicki oraz Złotego Stoku i posłów senatorów, którzy nic nie robią dla naszej lokalnej społeczności. Stara kopalnia jest dochodowa, jako atrakcja turystyczna, ale mogłaby powstać nowa kopalnia, która by dała tysiące miejsc pracy i ożywiła rejon gór złotych jest potrzebny wielki inwestor-kapitał, który wprowadzi nowe technologie przetwarzania zalegających pokładów bogatej rudy (arseny złota itp.) Niegdyś górnicy chorowali i to jest pretekst władzy żeby nic nie robić nasuwa się pytanie ile rocznie umiera ludzi jedząc tanią nafaszerowaną chemią żywność lepiej żyć, jako górnik kredko dostatnio i zapewnić godziwe zżycie rodzinie i wykształcenie dzieciom niż włóczyć się na obczyźnie za poszukiwaniem chleba albo zdychać, jako żul we własnej gminie.
poniedziałek, 11.09.2017 15:00 autor: IQ

Kilka lat wstecz rozebrano linie kolejową Ząbkowice -Srebrna -Jemna i co dzisiaj z tego jest? a co mogło by być? szkoda komentować....
poniedziałek, 11.09.2017 08:20 autor: ząbkowiczanin

Po co "BIĆ PIANĘ" przy okazji rozbiórki tego torowiska. Ten krótki odcinek i tak nie miał racji bytu. Nikt by nie jeżdził na tej trasie; między Kamieńcem Ząbkowickim i małym Złotym Stokiem.Kiedy powstał nie było samochodów. Linia kolejowa o większym znaczeniu ; choćby z Kłodzka do Lądka Zdroju i Stronia Śląskiego nie może doczekać się reaktywacji , kiedy zawieszono kursowanie pociągów ze względu na zły stan torów. Ona umożliwia połączenie tego terenu; miejsca wypoczynku LETNIEGO , ZIMOWEGO i UZDROWISKOWEGO z całą Polską , a Dolnośląski Urząd Marszałkowski ignoruje tę część Dolnego Ślaska nawet pod tym względem.
niedziela, 10.09.2017 09:17 autor: .

W 1972 r, też był tragiczny wypadek w Byczeniu autobus PKS wjechał pod pociąg.
sobota, 09.09.2017 20:03 autor:

Mostu kolejowego nie ma, zabrała go powódź, więc po co tory?
Mostu nad rzeką też nie ma rozebrali go i szybko nie będzie więc po co droga, trzeba zwinąć asfalt.
piątek, 08.09.2017 10:24 autor: kos 1

Kiedy budowano te tory nie było aut
piątek, 08.09.2017 11:12 autor: .

Może to i na dobre wyjdzie a teraz gmina Kamieniec wspólnie z gminą Złoty Stok zrobią asfaltową ścieżkę rowerową
sobota, 09.09.2017 10:40 autor:

mogłaby być fajna ścieżka rowerowa, ale taka z asfaltem, żeby na rolkach można było przejechać!
czwartek, 07.09.2017 12:25 autor:

POPIERAM Złoty Stok - Śrem rzeka Nysa
czwartek, 07.09.2017 13:56 autor: 1

Brakuje na 500 +
piątek, 08.09.2017 10:13 autor:

Gmina stawia na transport kolejowy

Powiedział „Wolnej Drodze” wójt Gminy Kamieniec Ząbkowicki - Marcin Czerniec

Kamienieć niemal od zawsze był związany z kolejarzami i koleją. Jak to dziś wygląda?
Tak, to prawda, bo Kamieniec Ząbkowicki i Gmina są związane z koleją już od 150 lat, co jest naszym bardzo dużym atutem, i bez przesady mogę powiedzieć, że jesteśmy z tego dumni, że tak znacząca stacja węzłowa na terenie gminy istnieje.
Podstawą, co przy każdej okazji podkreślam, naszego wzajemnego współistnienia, jest dobra współpraca pomiędzy gminami a wszystkimi Zakładami Spółek z Grupy PKP. Mówię to nie bez podstaw, ponieważ Urząd Gminny w Kamieńcu Ząbkowickim może się rzeczywiście pochwalić wręcz bardzo dobrą współpracą ze Spółką PKP CARGO, oraz z pozostałymi Spółkami PKP. Ważne jest również i to, że współpraca perspektywiczna rysuje się w dobrych barwach, ponieważ zależy ona od samej gminy i od naszych kolejowych partnerów, a o to możemy być spokojni.
Wszystkie problemy, jakie się pojawiają, udaje się nam rozwiązywać na bieżąco, a jednocześnie, dzięki naszym bezpośrednim kontaktom, gwarantujemy zwiększenie udziału inwestycyjnego zarówno Spółek, które na terenie Gminy Kamieniec Ząbkowicki funkcjonują i współpracują z PKP CARGO, a to sprawia, w mojej ocenie, że może się ona cieszyć zwiększonymi przychodami.
Gmina Kamieniec Ząbkowicki w dużej części jest Gminą z pogranicza gmin górniczych, co sprawia, że podmioty gospodarcze tu działające w dużej części korzystają z usług PKP CARGO i dzięki tej współpracy, o którą bardzo usilnie zabiegam, bardzo duża ilość urobku, który jest na terenie gminy produkowany, jest i powinien być przewożony liniami kolejowymi. Mam tu na myśli urobek pochodzący z kopalni kamienia, gnejsu oraz z kopalni piasku i żwiru. W mojej ocenie przewóz tych materiałów koleją jest najbardziej korzystny dla gminy. Zmniejsza to degradację dróg na terenie naszej gminy. Ważnym jest również fakt, że taki rodzaj transportu, powodując ograniczanie ilości samochodów ciężarowych wywożących urobek z kopalni, ma swoje znaczenie dla środowiska naturalnego. Ogranicza, bowiem ilość emitowanego do atmosfery dwutlenku węgla. Powoduje to zmniejszenie ilości wypadków drogowych z udziałem samochodów ciężarowych wożących urobek.
Dlatego w żywotnym interesie gminy leży to, aby jak największą ilość wydobywanych na jej terenie surowców była przewożona do miejsc przeznaczenia koleją. Dodam, że w te tematy powinni się angażować również włodarze innych gmin, ponieważ naprawdę daje to gminom wymierne korzyści. Do korzystania z transportu kolejowego namawiam również bardzo usilnie tych wszystkich, którzy wydobywają kopaliny na terenie naszej gminy, ale jeszcze korzystają z transportu kołowego, bo w efekcie, to się nam wszystkim opłaca.
czwartek, 07.09.2017 21:33 autor:

Guttlerowie w grobie się przewracają... Zgroza.. I skandal
czwartek, 07.09.2017 20:59 autor:

do końca roku nie będzie szyn i nie będzie o czym dyskutować szyny pójdą na złom a nasyp zarośnie ponownie chaszczami
czwartek, 07.09.2017 20:47 autor: śrem

Witam. Kolejka Złotostocka jest dzisiaj przede wszystkim zabytkiem techniki. W całej gminie nie ocalał żaden zabytek techniki np. wiatraki, młyny i elektrownie wodne, cegielnie. Pozostał tylko ten stary tor kolejowy. Zastanówmy się co można i jak to zrobić. W tym konkretnym przypadku zgodnie z odpowiednimi ustawami najwięcej mają do powiedzenia SAMORZĄDY naszych gmin. My MK nie chcemy żadnych specjalnych dotacji ani specjalnych pieniędzy, wystarczy nam przychylność władz i drobna pomoc logistyczna np. przy wycince chaszczy, które przez 14 lat rozrosły się do rozmiarów prawdziwej dżungli i potrzeba już sprzętu "spalinowego" do przebicia się przez te chaszcze. Obecnie kolejka jest podzielona na dwa osobne odcinki tj. Kamieniec-Byczeń i Śrem-Złoty Stok zdjęty wiadukt kolejowy-pomyślmy co tu zrobić.
1) Przede wszystkim amatorskie drezyny ponieważ:
- można je tanio wybudować
- są tanie w eksploatacji
- są bezpieczne, z prędkością do 30 km/h są bezpieczniejsze od turystyki rowerowej, jazdy kładem
- na takie drezynki można zabierać również rowery
- do takich przejazdów drezyny wymagają "byle jakiego toru"
- najmniejsza lokomotywa spalinowa SM03 ma nacisk na oś 12 ton! a drezynka 100-250 kg
- z doświadczenia wiemy, że takie pojazdy cieszą się ogromnym zainteresowaniem mieszkańców i turystów
2) Żeby rozpocząć taką działalność nie należy zaczynać od wielkich "rewolucji" na torach, tylko rozpocząć od tego co już jest:
- najpierw uruchomić przejazdy na odcinku Złoty Stok-Sosnowa
- potem Złoty Stok- Śrem, jak najbliżej rzeki Nysa Kłodzka
- następnie postarać się aby wiadukt na stacji w Złotym stoku wrócił na swoje miejsce i wjeżdżać do samej stacji
- W Byczeniu udrożnić tor na początek od rzeki do np. cegielni z przeznaczeniem na drezyny z napędem ręcznym
- może na rzece Nysa Kłodzka w Byczeniu wybudować jakąś kładkę dla pieszych i rowerów, tyrolkę jako dodatkową atrakcję itp.
3) Jeżeli udało by się te punkty zrealizować i taka kolejka turystyczna wpisała by się na stałe w system turystyczny powiatu to kto wie, może sprawa odbudowy mostu sama z siebie w naturalny sposób znalazła by szczęśliwy finał. Taki most stoi nie użytkowany od 40 lat w Otmuchowie na Nysie Kłodzkiej za cukrownią. Możliwe, że w nie długim czasie znajdzie się inwestor i ruszy odbudowa pałacu w Kamieńcu co moim zdaniem może to bardzo pomóc kolejce.
Zapraszam do dyskusji i oczekuję na fajne pomysły w/w sprawia.
PS. właśnie się dowiedziałem, że w 3 maja 2011 roku nie będzie kamienieckiej majówki w Kamieńcu 2 (Goleniowie) więc nie będzie kolejnych już z kolei 5 zawodów w wyścigu drezyną ręczną na czas, jednak tą już cykliczną imprezę postaramy się przenieś do Sosnowej tylko musimy się skontaktować z sołtysem i radą sołecką.
czwartek, 07.09.2017 20:18 autor:

tak świetnie funkcjonowały koleje. Tanio i najbezpieczniej. Za Niemca, jak to się mówi.
A teraz? Czy my potrafimy tylko burzyć, rozkurzać, niszczyć...?
czwartek, 07.09.2017 14:40 autor:

Tak wszystko rozbierzcie i sprzedajcie
czwartek, 07.09.2017 12:57 autor: Mieszkaniec

czwartek, 23.11.2017 15:53
1
czwartek, 23.11.2017 15:30
czwartek, 23.11.2017 15:00
1
czwartek, 23.11.2017 10:07
środa, 22.11.2017 14:10
UPADŁOŚĆ KONSUMENCKA
UPADŁOŚĆ KONSUMENCKA
Biuro Ubezpieczeń
Biuro Ubezpieczeń
Pomoc drogowa
Pomoc drogowa
Wymarzone wesele
Wymarzone wesele
Basen Fitness Aquarius
Basen Fitness Aquarius
Bezpłatna KOLONOSKOPIA
Bezpłatna KOLONOSKOPIA
ZGK Ząbkowice Śl.
ZGK Ząbkowice Śl.