EduBiblioSfera: Sześciolatek w szkole

czwartek, 9.10.2014 11:36 3652 0

Od 1 września 2014 r. dzieci urodzone w I półroczu 2008 roku zostały objęte obowiązkiem szkolnym. Od następnego roku szkolnego pierwszoklasistami zostaną już wszystkie sześciolatki. Reforma podzieliła społeczeństwo na zwolenników i zdecydowanych przeciwników obniżenia wieku szkolnego. W ciągu ostatnich lat, wraz z dyskusją wokół tematu, ukazało się sporo opracowań, wyników badań, syntez naukowych i poradników poświęconych tematowi dziecka sześcioletniego w szkole i w domu.

Autorzy książek apelują, żeby nauczyciele nie zmuszali małych uczniów do rozwijania się w jednym tempie. Przeciwnie - powinni stwarzać im warunki do indywidualnego rozwoju. Bowiem pierwszoklasista zwykle chce się uczyć, ale czasem mówi, że nie chce, ponieważ czegoś nie rozumie. Nie ma nic gorszego dla rozwoju dziecka niż polecenia - siedź cicho, nie ruszaj się, nie przeszkadzaj. Szkoła powinna wykorzystywać naturalny dziecięcy potencjał i chęć do poznawania świata i zdobywania wiedzy, zaspokajać indywidualne potrzeby dziecka. Konieczne jest kształtowanie przekonania o tym, że to, czego się dzieci uczą ma związek z prawdziwym życiem. Bowiem abstrakcyjne myślenie, nie odnoszące się do rzeczywistości jest przez najmłodszych słabo przyswajane.

W procesie wdrażania dziecka do obowiązków szkolnych bardzo ważne jest wsparcie, udział rodziców. Ich rolą powinno być zachęcanie, włączanie, także własne uczestniczenie w życiu klasy i szkoły. Towarzyszenie dziecku w jego codziennej nauce. Właśnie asystowanie a nie wykonywanie obowiązków szkolnych za dziecko. Zarówno szkoła jak rodzice mają za zadanie rozwijać i wspierać postawy i zachowania, które budują samodzielność dziecka i świadomość jego działania. Rodzice muszą wystrzegać się wyręczania dzieci w realizowaniu różnych zadań. Powinni stwarzać jedynie warunki do tego, aby dziecko się rozwijało.

Wyniki prowadzonych w ostatnich dekadach badań dowodzą, że we wczesnym dzieciństwie dokonują się najbardziej intensywne zmiany w mózgu dziecka. W drugim/trzecim roku życia człowieka tworzy się najwięcej połączeń nerwowych. Podstawowe struktury odpowiedzialne za myślenie logiczne i matematyczne kształtują się natomiast w okresie trzech-sześciu lat. Ogromne znaczenie ma wobec tego fakt, aby wytworzone struktury mózgowe dziecka zostały odpowiednio wykorzystane i wspierane na etapie jego wczesnego rozwoju.

W okresie wczesnoszkolnym zagęszcza się sieć powiązań społecznych dziecka, pojawiają się nowe więzi interpersonalne, zwiększa się wrażliwość dziecka na bodźce społeczne, wzrasta potencjał uczenia się nowych zachowań wspólnotowych. Dziecko wykazuje także coraz większą samodzielność. Zmiany związane ze startem szkolnym są więc ogromne. Wzorce, zachowania i postawy, których dziecko uczy się w tym czasie, rzutują często na całe jego przyszłe życie – edukacyjne i zawodowe. Z tego powodu ważne jest, aby od najmłodszych lat pomagać dzieciom budować relacje rówieśnicze i wspierać ich rozumienie świata poprzez własne doświadczenia i poszukiwania. Należy wyzwalać naturalną ciekawość dziecka, pozwalać mu na uczenie się wzajemne w grupie, zbiorowe działanie i współdziałanie. Ważny jest w tym czasie bliski kontakt nauczyciela z dzieckiem, który powinien stale monitorować postępy dziecka i uwzględniać w indywidualnej pracy z nim jego mocne strony

Elżbieta M. Horowska

 

 

Biblioteka Pedagogiczna w Ząbkowicach Śl.

ul. Mickiewicza 10

Tel. 74 8152303

e-mail: zabkowiceslaskie@dbp.wroc.pl

katalogi on-line: http://aleph.dbp.wroc.pl:8991/F/

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)