Dworczyk interpeluje ws. likwidacji przejazdów kolejowych

piątek, 25.11.2016 12:37 2131 2

Poseł Prawa i Sprawiedliwości Michał Dworczyk zwystąpił do ministra infrastruktury i budownictwa w sprawie działań zmierzających do likwidacji przejazdów kolejowych w ciągu dróg wewnętrznych na terenie pow. kłodzkiego i ząbkowickiego.

 

Treść interpelacji:

Szanowny Panie Ministrze,

na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (Dz. U. z dnia 20 października 2015 roku, poz 1744), PKP podjęły działania zmierzające do likwidacji wybranych przejazdów kolejowych w ciągu dróg wewnętrznych.

Z informacji, które otrzymałem, na terenie powiatów kłodzkiego i ząbkowickiego toczą się postępowania w sprawie likwidacji przejazdów konkretnych linii kolejowych w ciągu dróg wewnętrznych – dróg transportu rolnego.

Według włodarzy, zarządców dróg wskazane przez PKP przejazdy kolejowo-drogowe, mimo że są usytuowane w ciągu dróg wewnętrznych, użytkowane są jako publiczne. Stanowią one bowiem dogodne połączenia między miejscowościami, pozwalają na dojazd do pól, lasów będących własnością Skarbu Państwa oraz terenów rekreacyjnych, mają znaczenie turystyczne lub wykorzystywane są przez rowerzystów, grzybiarzy. Każdy z przedmiotowych przejazdów, zaproponowany do likwidacji, wymaga odrębnej, szczegółowej analizy. Włodarze gmin rozważali możliwości nadania przedmiotowym drogom statusu dróg publicznych i wywnioskowali, że dostosowanie parametrów do wymogów przepisów prawa wiąże się z koniecznością poniesienia znaczących kosztów a ponadto, co do większości przypadków, nie jest to technicznie możliwe.

Panie Ministrze, jakie istnieją możliwości rozwiązania tego problemu, mając na uwadze dotychczasową dobrą współpracę PKP z samorządami lokalnymi? Czy resort widzi lub rozważa możliwość potraktowania tych dróg, jako publicznych, gdyż, według stanu faktycznego, korzystają z nich mieszkańcy, rolnicy i turyści odwiedzający region? Zdaniem j.s.t. dostosowanie parametrów tych dróg do wymogów przepisów prawa w większości przypadków jest technicznie lub finansowo kłopotliwe bądź wręcz niemożliwe. Specyfika dróg transportu rolnego na terenach wiejskich stanowi o tym, że mają one charakter transportu publicznego, chociaż nie są drogą publiczną w rozumieniu ustawy o drogach publicznych.

Panie Ministrze, proszę o informację, jakie jest stanowisko resortu w tej sprawie, ponieważ z pewnością nie jest to odosobniony problem.

Łączę wyrazy szacunku
Michał Dworczyk

 

Odpowiadający: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński

Szanowny Panie Marszałku

zgodnie z § 12 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (Dz. U. 2015 r., poz. 1744), dalej „rozporządzenie”, przejazdy kolejowo-drogowe w ciągu dróg wewnętrznych zalicza się do kategorii F i wyposaża w rogatki stale zamknięte, otwierane w razie potrzeby przez użytkowników lub w urządzenia analogiczne do stosowanych w przypadku kategorii A lub B – półsamoczynne lub samoczynne systemy przejazdowe. Użytkowanie przejazdu kolejowo-drogowego kat. F następuje na podstawie umowy zawartej między jego użytkownikiem a zarządcą kolei.

Przejazdy kolejowo-drogowe usytuowane w ciągu dróg publicznych zaliczane są do kategorii A, B, C lub D. W związku z powyższym, o ile dany przejazd kolejowo-drogowy znajduje się w ciągu drogi, mającej status drogi publicznej, powinien on być zaliczony do kategorii A, B, C lub D. Jeżeli natomiast znajduje się on w ciągu drogi nie posiadającej statusu drogi publicznej, nie może mieć on kategorii innej niż F.

Należy również zauważyć, że zakwalifikowanie przejazdu do kat. F nie powoduje utraty możliwości dojazdu do gruntów rolnych przez rolników uprawiających ziemię, ogranicza natomiast dostęp osób niepożądanych, podnosząc jednocześnie poziom bezpieczeństwa na tym przejeździe.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. 2015 r., poz. 460), dalej „ustawa”, zaliczenie danej drogi do kategorii dróg gminnych następuje w drodze uchwały rady gminy po zasięgnięciu opinii właściwego zarządu powiatu. W przypadku braku stosownej uchwały, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, droga jest uznawana za drogę wewnętrzną.

Zarządca infrastruktury kolejowej – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., realizując obowiązki nałożone rozporządzeniem przystąpił do weryfikacji kategorii poszczególnych przejazdów kolejowo-drogowych na zarządzanej przez siebie sieci, co jest w ocenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa postępowaniem jak najbardziej zasadnym.

Likwidacja przejazdów kolejowo-drogowych w ciągu dróg niepublicznych uzależniona jest od decyzji jednostek samorządu terytorialnego, a także potencjalnych użytkowników tych przejazdów. Możliwe do podjęcia działania to przekwalifikowanie przejazdu na kat. F, pozostawienie kategorii istniejącej, pod warunkiem nadania przez jednostkę samorządu terytorialnego drodze statusu drogi publicznej lub likwidacja, w przypadku braku zainteresowania ze strony potencjalnych użytkowników. Opisywany przez Pana Posła przypadek użytkowania przejazdów kolejowo-drogowych w ciągach dróg niepublicznych, jako przejazdów użytku publicznego stanowi przesłankę dla władz samorządowych do podjęcia działań zmierzających do nadania takim drogom statusu dróg publicznych i tym samym nadania przejazdom usytuowanym w ciągach tych dróg kategorii A, B, C lub D.

Zgodnie z obecnie obowiązującym porządkiem prawnym, w oparciu o art. 28 ustawy oraz § 13 rozporządzenia, w przypadku konieczności przekwalifikowania przejazdu do kat. F (a więc zmiany sposobu zabezpieczenia) czynności te zobowiązany jest wykonać zarządca infrastruktury kolejowej, przy czym kwestie finansowania, użytkowania oraz utrzymania przejazdu uregulowane są w umowie zawieranej pomiędzy zarządcą i użytkownikiem.

Z wyrazami szacunku,

Kazimierz Smoliński

Sekretarz Stanu

Przeczytaj komentarze (2)

Komentarze (2)

stan poniedziałek, 28.11.2016 12:49
Typowy PiSowski bełkot. Nikt nie przejmuje się rolnikami z wiosek,...
wiejski bąk wtorek, 29.11.2016 22:07
a jakli jest typowy platformerski bełkot i ich superrządzenie z...