Dostali wezwania do zapłaty, a nie podpisali umów. Co na to ORANGE?

wtorek, 2.2.2016 15:07 45503 23

Jak już wcześniej informowaliśmy na naszym portalu od kilku miesięcy na policję zgłaszają się przedsiębiorcy (głównie z Kamieńca Ząbkowickiego i Ząbkowic Śląskich), którzy dostają wezwania do zapłaty za usługi telekomunikacyjne i sprzęt elektroniczny.

Oszukanych jest już kilkadziesiąt osób, policja nadal prowadzi dochodzenie w tej sprawie.  Oszuści działają mniej więcej według ustalonego schematu. Przez Internet zawierają umowę na usługi telekomunikacyjne i kupują przy tym sprzęt elektroniczny (drogie telefony, laptopy) na dane firmy poszkodowanych przedsiębiorców (skąd oszuści mają dane osobowe, tego policja jeszcze nie ustaliła). Następnie oszust miejsce dostarczenia przesyłki wyznacza nie w miejscu siedziby firmy, na która zawarł umowę, ale „gdzieś w Polsce”. Poszkodowany przedsiębiorca po upływie kilku miesięcy, zazwyczaj około pół roku, dostaje wezwanie do zapłaty za sprzęty i usługi lub  kary umowne za zerwanie umowy, niepłacenie za nie. Zazwyczaj jest to kilka tysięcy złotych, choć zdarzały się nawet po kilkanaście tysięcy złotych.

Swoje śledztwo prowadzi policja, także poszkodowani nie chcą pozostać bezczynni, planują razem nagłośnić sprawę.

Pozostaje jednak pytanie, jakie stanowisko w tej sprawie zajmuje firma Orange, z którą zawierane są oszukańcze umowy? Czy firma podjęła jakieś działania w celu wyjaśnienia sprawy? Czy ich system zabezpieczający jest wystarczający, gdy dochodzi do oszustw na taką skalę? Co mogą zrobić poszkodowani, by jak najszybciej wyjaśnić sprawę i pozbyć się windykacji?

Zapytaliśmy o to firmę Orange Polska, oto jaką otrzymaliśmy odpowiedź.

 

STANOWISKO ORANGE POLSKA

W załączeniu przesyłamy odpowiedzi na Państwa pytania:

Odnotowujemy  oszustwa polegające na zawieraniu umowy na usługi telekomunikacyjne, związane z zakupem drogiego aparatu  telefonicznego w oparciu o dane firmy znalezione w internecie. Sytuacje te wymuszają na nas ponowną weryfikację stosowanych w firmie zabezpieczeń. Konsekwencja tych działań jest to, że coraz częściej wyrażamy zgodę na sprzedaż drogich telefonów nowym firmom tylko po wcześniejszej wpłacie depozytu.

W przypadku zakupu usługi i telefonu przez  strony internetowej, weryfikujemy m.in. NIP, REGON i PESEL, a także wiarygodność płatniczą firmy.  Zamówienie takie może być odebrane na poczcie, poprzez kuriera oraz w salonie sprzedaży Orange . W każdym przypadku obowiązkiem wydającego  telefon jest  weryfikacja danych odbierającego towar na podstawie odpowiednich dokumentów oraz złożenie podpisu przez klienta .

Jeżeli klient – firma  otrzymał fakturę lub e-fakturę za usługę, bądź telefon, którego nie kupował może podjąć jedno z następujących  działań:

  1.  Udać się do dowolnie wybranego  salonu Orange , aby  wypełnić formularz o zgłoszeniu nadużycia.
  2.  Napisać oświadczenie o niezawieraniu umowy z Orange dołączając dokumenty, które mogą być pomocne (np. zaświadczenie z Policji o kradzieży dokumentów, dokumenty potwierdzające nadanie nr NIP, REGO, ksero dowodu osobistego) i przesłać pod adres  korespondencyjny lub e-mail Orange Polska .

W tych przypadkach  Orange kieruje sprawę do prokuratury i do czasu wyjaśnienia sprawy  wstrzymuje  wszelkie działania windykacyjne.

  1.  Złożyć w prokuraturze zawiadomienie o możliwości popełnieniu przestępstwa przez osoby trzecie, polegającej na podpisaniu  umowy z Orange przez osoby niepowołane.  Otrzymane z prokuratury potwierdzenie  złożenia takiego wniosku, trzeba dostarczyć  do operatora. To jest podstawa  zablokowania  wszelkich działań windykacyjnych.

Działania te należy podjąć  jak najszybciej, nie powinniśmy  lekceważyć faktury, które przychodzą na adres naszej firmy, mimo, że nie zamawialiśmy danej usługi czy telefonu.

Jeśli  oszust poda inny adres (korespondencyjny lub mailowy w przypadku e-faktury)  niż znajdujący się w KRS czy Rejestrze Działalności Gospodarczej osoba, która padła ofiarą oszustwa może dowiedzieć się o nim dopiero wtedy gdy otrzyma wezwanie do zapłaty lub rozwiązanie umowy. 
Brak płatności za faktury i zwrot dokumentów związanych z windykacja umowy, powoduje, że  Orange  podejmuje działania by zidentyfikować klienta i skutecznie doręczyć taki dokument np. poprzez ponowną weryfikację adresu w katalogach internetowych lub rejestrach gospodarczych.  Możliwa jest też  sprzedaż wierzytelności firmie windykacyjnej. W tym przypadku niezbędny jest  kontakt  z nowym właścicielem wierzytelności czyli firmą windykacyjną.  Także w tej sytuacji trzeba niezwłocznie  złożyć  zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa, powiadomić o tym fakcie nowego wierzyciela, który powinien wstrzymać windykację do czasu wyjaśnienia sprawy.  Na tym etapie Orange Polska nie jest już jednak wierzycielem osoby oszukanej, ani stroną umowy.

Podejmujemy działania, które pozwalają ograniczyć skalę i częstotliwość takich oszustw, jednak dotykają one nie tylko Orange Polska – są na nie narażone wszystkie podmioty prowadzące sprzedaż wysyłkową. Jednocześnie musimy jednak pamiętać o uczciwych klientach, dla których każde kolejne zabezpieczenie stanowi utrudnienie w korzystaniu z usług i produktów naszej sieci.

 

Pozdrawiamy,

Biuro Prasowe Orange

 

 

Przeczytaj komentarze (23)

Komentarze (23)

Barbara piątek, 17.11.2017 21:21
Dwa dni temu dostałam list polecony od Orange z notą...
jA piątek, 09.12.2016 18:43
Ja również dołączyłam (niestety) do Waszego grona. W miniony wtorek...
wtorek, 13.09.2016 23:07
powolywalam sie na akty prawne i pisalam maile ale kopi...
wtorek, 13.09.2016 22:56
a wiec jest nas wiecej... ja tez zostalam oszukana :(...
DR wtorek, 02.02.2016 17:08
Jestem jednym z pokrzywdzonych i firma Orange mimo oświadczenia o...
tuptus środa, 03.02.2016 14:56
Mamy podobna sytuacje tylko w t-mobile i plusie ale mysle...
Czytelnik środa, 03.02.2016 10:13
Mam pewien pomysł dla poszkodowanych niech uzyskają od firmy Orange...
środa, 03.02.2016 10:37
dobry pomysł
środa, 03.02.2016 10:50
Głupi pomysł, tylko potwierdzą że coś zamawiali, a i tak...
Gość środa, 03.02.2016 11:59
Reklamacje może złożyć zleceniodawca jak również odbiorca poczytaj prawo pocztowe...
środa, 03.02.2016 10:42
Nie podpowiadaj głupio bo więcej możesz zaszkodzić, chcesz żeby dzwonili...
Oszukana wtorek, 02.02.2016 16:50
łudząco podobny jest podpis kuriera do podrobionego "mojego" podpisu. Jestem przekonana...
WP wtorek, 02.02.2016 21:28
A skąd masz umowę? Prosiłem Orange, żeby mi wysłali kopię,...
A.C. środa, 03.02.2016 05:43
Ja musiałem sie prosić, pisać meile, dzwonić kilkakrotnie aż przysłali...
środa, 03.02.2016 09:36
po kilkunastu telefonach wysłali mi kopię
środa, 03.02.2016 09:39
złożyłam doniesienie na prokuraturę jeszcze w październiku i do tej...
jeszcze klijent orange wtorek, 02.02.2016 18:14
orenge to najwiekszy syf na rynku ludzie jeżeli możecie to nie...
MAL wtorek, 02.02.2016 20:52
A ja planuje podpisać
wtorek, 02.02.2016 21:07
A ja rezygnuję
Ja wtorek, 02.02.2016 20:41
Timo
Ludomir wtorek, 02.02.2016 18:16
Jak zwykle powiat zabkowicki. Co za umarła kraina. I w...
wtorek, 02.02.2016 17:36
Z podejścia firmy orange można wnioskować że ani serca ani
wtorek, 02.02.2016 15:39
pięknie umywają rączki, śmiech na sali